ŠTA SE DEŠAVA KADA POTISKUJETE EMOCIJE?

 

Ako mislite da potisnute emocije više ne utiču na vaš život, varate se!

Šta se zapravo dešava sa takvim emocijoma?

One nisu nestale samo ste ih premestili iz prvog reda u drugi. To u prevodu znači da pokušavate da ih prikrijete i tada nastaju još veći problemi koje takve emocije razvijaju u vama, a to su osećaj teskobe, neraspoloženja koji postaje hroničan, nezadovoljstva i napetosti koja konstantno raste. Potisnute emocija prete da eksplodiraju u vidu preterane reakcije najčešće na pogrešnom mestu i u pogrešnom trenutku koji vam donosi samo štetu, i nove komplikacije kojma nema kraja. Takve reakcije i nastale posledice razvijaju u vama osećaj krivice i nesigurnosti. “Kratak fitilj” “Lično shvataš” Ona je čudna”  i sl. su epiteti koje često možete čuti.

Ljudi često nisu svesni svojih naglih i neprimerenih reakcija (sve što je preterano i suviše naglašeno, neprimereno prilici i temi) a kada postanu svesni kako reaguju, tada se povlače u sebe jer im nije jasno zašto tako reaguju? To je put potisnute emocije koju treba izneti na svetlo dana i pravilno rešiti.

Preventiva ovakvog ponašanja je sledeća: Kada se ljutite ili ste tužni i slično, pokažite to na pravi način odmah i objasnit zašto se tako osećate. Smirenim tonom koliko je moguće i jasnim rečima. Setite se da tako rešavate nešto, umesto da to odlažete i stvarate komplekse koji vam kasnije mogu napraviti dalekosežne smetnje. Na taj način oslobadjate nastalu emociju i objašnjavate svojoj okolini prave razloge, a sebe rasterećujete potiskivanja i stvaranja kompleksa koji na žalost mogu da upravljaju vašim životom onako kako vi to ne želite.

Kako ćete prepoznati da imate potisnute emocije i da reagujete kroz njih?

  1. Često se ljutite na bliźnje ili kolege
  2. Imate potrebu da bacate predmete ili stvari umesto da ih odlažete na pravi mesto
  3. Uhvatite sebe da prećutkujete nešto da ne biste eksplodirali ili otkrili nešto što ne želite
  4. Birate da ćutite u društvu umesto da ravnopravno učestvujete u razgovoru
  5. Niste sigurni u svoje mišljenje                

 

ŠTA SE DOGADJA SA VAŠIM PONAŠANJEM?

  • Ne znate kuda da smestite ruke
  • Često sedite povijenih ledja
  • Premeštate nogu preko noge često
  • Ne smejete se ili to radite neiskreno
  • Imate neartikulisane gestakulacjie telom i rukama

ŠTA SE DOGADJA SA VAŠIM ZDRAVLJEM?

  • Imate česte glavobolje
  • Boli vas vrat ili donja ledja
  • Imate stomačne probleme (gastritis, čir, zatvor)
  • Sve više hrane vam smeta
  • Imate nemirna creva (stalno ih čujete)
  • Često imate alergijske reakcije, osipe ili promene na koži
  • Loše spavate i budite se noću u znoju

Sve ovo su promene i simptomi koji ukazuju na potisnute emocije koje se moraju nekako izraziti, jer one ipak nisu nestale i utiču na vas na neki drugi način koji umanjuje kvalitet vašeg života i oduzimaju svakodnevnu energiju i radost.

OSLOBODITE SE POTISNUTIH EMOCIJA KORAK PO KORAK

Odgovorite na sledeće pitanje:

  1. Zašto se osećate tako? Šta je pravi uzrok vašeg osećanja? Posledice vidite u svom ponašanju i one nikada nisu uzrok. Uzrok je mnogo dublje i morate malo da zagrebete ispod površine.                    Tražite odgovor danima, koliko god treba, sve dok ne pronadjete pravi odgovor na to pitanje. On može biti skriven u dalekoj prošlosti i izgledati sasvim beznačajno ali je ostavio iz nekog tada za vas ozbiljnog razloga duboki emocionalni trag u vama. Potrebno je da ovo pitanje često sebi ponavljate, budite uporni i odgovor će stići.
  2. To je onaj trenutak kada odgovor samo klikne i postaje vam jasno šta je to, kako se desilo i zašto?!  To je proces koji zahteva vreme i strpljenje. Nemojte ništa siliti, samo postavljajte pitanje kada god se setite. Kada odgovor stigne, on je gotovo uvek povezan sa odnosima u porodici, ljubavi ili prijateljstvu, pa čak i poslovnim odnosima. Neke dogadjaje doživimo prenaglašeno jer smo bili nezreli ili nedovoljno iskusni da ih na pravi način razumemo. U većini dogadjaja koje smo lično doživeli ima mnogo učesnika i mnogo više nego što mislimo!!!
  3. Sada znate da je prošlo dosta vremena i pokušajte tu situaciju sagledati sa strane i realno iz sadašnjeg ugla. Sagledajte širu sliku dogadjaja, učesnika, drugih okolnosti koje su doprinele tom trenutku. Nije lako biti objektivan ali pokušajte, jer istina oslobadja negativnu emociju koju nosite.  Oslobodite sebe krivice za ono za šta zaista niste krivi. Preuzmite svesno deo svoje odgovornosti i eventualne greške koje možete ispraviti ili naučiti iz njih nešto za ubuduće.
  4. Razgovarajte otvoreno sa učesnicima tog dogadjaja i posmarrajte njihovo mišljenje bez osude i ocene. Svako ima pravo na svoje mišljenje i ono je u skladi sa njegovim načinom razmišljanja, obrazovanjem, pogledom na život i ličnim razvojem. Nemojte dopustiti da vas tudje mišljenje uznemirava, jer ono nema veze sa vama već sa onim čije jeste. Prihvatite ono što ne možete promeniti jer takve stvari realno postoje i promenite ono što možete i što će vam doneti oslobadjanje i napredovanje u vašem životu.

Uživajte,

Jovanka Vajagic

trener za lični razvoj